Olika typer av däck

I dagsläget finns det tre olika sorters cykeldäck, kanttråd, tub och tubeless (slanglöst). Är du en vardagscyklist eller cykelpendlare så har du förmodligen kanttrådsdäck. Den som är det vanliga cykeldäcket. Vi kommer gå igenom de olika däcken och dess för- och nackdelar.

kanttrådsdäck

Kanttrådsdäck är den vanligaste typen av däck och väldigt lätta att byta.

Kanttrådsdäck
Kanttrådsdäck är den vanligaste typen av däck. Den har en tråd av stål och i vikbara däck kevlar som hakas i fälgens kant. Däcket hålls på plats när den lösa innerslangen fylls med luft. Innerslang kräver oftast ett fälgband som förhindrar att slangen punkteras mot fälgens ekerhål.

Fördelar
+ Enkelt och billigt att byta eller laga slang vid punktering.

+ Lätt att byta däck.

+ Enkelt att underhålla.

+Mycket stort urval av däck och slangar för träning, tävling, crosscountry, downhill eller enduro.

Nackdelar
– Något tyngre totalvikt än andra däcksorter.

– Vid punktering finns risk att däcket lossnar från fälgen.

– Större risk för genomslagspunktering jämfört med tubdäck. (Slangen klämmas sönder mellan underlaget och fälgen när man kör ner i ett hål eller på en kant).

Är du i behov av nya kanttrådsdäck så rekommenderar jag cykelkraft och deras utbud (Klicka här)

Tubdäck

Med tubdäck kan man vid punktering cykla vidare i måttlig fart

Tubdäck

Tubdäck är vanligast för tävlingscykling på landsväg och cykelcross. Innerslangen är fastsydd i däcket som sedan limmas eller tejpas fast på en särskild tubdäcksfälg. Fälgar för kanttrådsdäck fungerar alltså inte. Får man punktering så pyser luften ut mycket långsamt (offtast) till skillnad mot kanttrådsdäck.

Fördelar
+ Lättare totalvikt jämfört med kanttrådsdäck.

+ Mjukare gång och ofta något bättre rullmotstånd än motsvarande kanttrådsdäck.

+ Vid punktering kan man cykla vidare (även om man riskerar att skada fälgen) i måttlig fart, vilket kan vara avgörande i en tävlingssituation.

+ Mindre risk för genomslagspunkteringar (se nackdelar kanttråd).

Nackdelar
– Dyra punkteringar då man ofta får byta hela däcket om punkalagningsprayen inte funkar.

– Krångligare att byta däck.

– Däcket kan lossna från fälgen vid snedbelastning i kurvor om de är dåligt monterade.

– Kräver mer underhåll då lim och tejp torkar ut och försvagas med tiden.

Är du i behov av nya tubdäck så rekommenderar jag cykelkraft och deras utbud (Klicka här)

Tubeless slanglösa

Tubeless (slanglösa däck) kan monteras både med och utan innerslang.

Tubeless (slanglösa däck)
Tubeless är ett kanttrådsdäck utan innerslang som monteras på en särskild kanttrådsfälg (det går att konvertera en vanlig kanttrådsfälg till tubeless fälg). Däck och fälg utgör en lufttät enhet så att man inte behöver en innerslang. De allra flesta tubeless däck kan också användas med en slang. Tubeless däck görs nästan uteslutande för MTB, på grund av att i racerdäck är lufttrycket för högt.

Fördelar
+ Kan köras med lägre lufttryck för mer komfort och bättre grepp.

+ Lägre rullmotstånd i teorin då innerslang saknas.

+ Säkrare vid punkteringar då det sitter bättre på fälgen och inte lossnar lika lätt som vanliga kanttrådsdäck.

+ Kan monteras med innerslang vid behov.

Nackdelar

– Kräver särskild fälg eller en särskild sorts tätningsvätska.

– Däcken kan vara svåra att kränga på och av fälgen.

Är du i behov av nya tubelessdäck så rekommenderar jag cykelkraft och deras utbud (Klicka här)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *