Cykelkedja

Detta inlägg innehåller annonslänkar och är i samarbete med Atredo.se

Det som är viktigast på en cykel för att den ska fungera och ta dig framåt är däck och drivlina. Alla har vi varit med om att kedjan har börjat rosta. Det behöver inte betyda att den är dålig. Den är där emot väldigt torr och behöver smörjas upp.

En välskött kedja kan hålla upp till 700 mil enligt vissa. Normalt är kanske 300 till 500 mil. En kedja som har lagom mycket olja håller inte bara längre utan den gnisslar mindre och du får känslan av att det går lättare att trampa.

Så här kommer en steg-för-steg guide där jag förklarar och ger mina bästa tips på att tvätta och smörja cykelkedjan.

Det finns många olika märken och varianter av kedjeoljor. Ett märke som jag gillar och använder mig utav är Muc-off. Framför allt dry lube och wet lube, det vill säga ”torr olja” och ”våt olja”.

Dry lube används bäst under torra förhållanden och under vår, sommar. Den är vaxbaserad så den drar inte till sig smuts och damm. Den är något tunnare så det blir lättare att rengöra kedjan.

Wet lube tål fukt bättre då den är något tjockare och är anpassad för våta förhållanden så som höst och vinter eller leriga stigar. Både dry lube och wet lube är växtbaserade och biologiskt nedbrytbar.


Steg-för-steg: underhåll av cykelkedjan

Det du behöver för att underhålla din cykelkedja är: Vattenslang eller våtservetter, trasa, och kedjeolja

  1. Spola av kedjan med vatten eller använd våtservetter.
  2. Torka torrt med trasa.
  3. Droppa olja ovanpå kedjans alla länkar. Trampa runt några varv så kedjans alla leder smörjs. Ta en torr trasa och torka av överflödet.

Steg-för-steg: Tvättning och smörjning av cykelkedjan och drev

Det du behöver för en grövre rengöring av din drivlina är: Vattenslang, tandborste, trasa, avfettningsmedel och kedjeolja

  1. Spola av kedjan och dreven både fram och bak med vatten och använd tandborsten för att få bort den grövsta smutsen. Har din cykel utanpåliggande växlar, så passa på att göra rent trissorna som sitter i växeln. 
  2. Torka torrt med trasa.
  3. Spraya kedjan och dreven med avfettningsmedel. Låt det verka några minuter. Tänk på att kedjan inte skall vara fuktigt eftersom många avfettningsmedel inte fungerar då.
  4. Skölj och använd trasan för att torka av kedjan och dreven.
  5. Droppa olja ovanpå kedjans alla länkar. Trampa runt några varv så kedjans alla leder smörjs. Ta en torr trasa och torka av överflödet.

Har du frågor eller tips på hur du gör! Skriv en kommentar eller maila mig på niclas@bytcykelslang.nu för snabbare kontakt.

No responses yet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Hur kan jag hjälpa dig?

Du är välkommen att ställa frågor eller bara komma med synpunkter.

    Den löste mitt problem med att mäta fram vilka däck jag skall skaffa. Det gick inte att läsa något på de gamla längre. Tack
    /Kristofer

    Jag laddade ner den i syfte att ha den till hands då jag stundtals reparerar äldre hojar.
    Problemet har varit att nuvarande generation cykelhandlare inte har en susning om tumdimensioner,
    Som jag är uppvuxen med
    Så nu vet jag vad jag ska ha även om de inte vet.
    Tack för listan, den var mycket bra.
    /Mikael

    Hej Niclas!
    Helt fantastisk guide?Och hemsida!
    Jag har länge letat efter något sådant här.
    Tusen Tack!
    / Stefan